Η δυνατότητα του Πελάτη να αναγνωρίσει ποια Επιχείρηση έχει απέναντι του ή ποια επιχείρηση αναζητά, είναι το διακριτικό σήμα της επιχείρησης επί του προϊόντος.

     Ένας  ανταγωνιστής, διαταράσσει την σχέση αυτή αν καταθέσει ίδιο ή παρεμφερές με το άνω διακριτικό γνώρισμα στο όνομα του.  Αυτό μπορεί να συμβεί στις παρακάτω περιπτώσεις:

     1Η  Εμπορικός αντιπρόσωπος ή διανομέας καταθέτει ως δικό του ίδιο ή παρεμφερές σήμα με την επιχείρηση που αντιπροσώπευε/συνεργαζόταν.

     2Η Κατατίθεται σήμα εν γνώσει του καταθέτοντα της συνδρομής λόγων απαραδέκτου με μοναδικό σκοπό να παρεμποδίσει/παρενοχλήσει τρίτες επιχειρήσεις, που ήδη χρησιμοποιούν το σημείο που έχει καταχωρηθεί ως σήμα τους.

     3η Κατάθεση σήματος με την οποία ο καταθέτης επιδιώκει να "μπλοκάρει" την αγορά.

    4Η Κατάθεση από ημεδαπό πρόσωπο ως σήματος διακριτικού γνωρίσματος τρίτου προσώπου που αυτός θέλει να το εξαναγκάσει να του παραχωρήσει το αποκλειστικό δικαίωμα διανομής στην Ελλάδα των σηματοδοτημένων προϊόντων.

    5Η Κατάθεση ως κοινοτικού σήματος διακριτικού γνωρίσματος που απορρίφθηκε ως ημεδαπό προκειμένου να υποχρεωθεί σε συνεργασία ο κάτοχος του ημεδαπού.

    Στις παραπάνω περιπτώσεις που το « επιτιθέμενο σήμα » μπορεί να είναι και κοινοτικό σήμα,  υπάρχει έντονο το στοιχείο του ανταγωνισμού, ο οποίος υπό προϋποθέσεις μπορεί να κριθεί ως αθέμιτος,  επισύροντας τις αντίστοιχες «ποινές».

    Τα ερωτήματα είναι:                                                                 

    Ένα κοινοτικό σήμα είναι άκυρο όταν ο καταθέτης του ενήργησε κακόπιστα κατά την κατάθεση της σχετικής αίτησης;

     Πως κρίνεται αν είναι κακόπιστος ή αν ενεργεί κακόπιστα;

     Η κακή πίστη θα κριθεί με αντικειμενικούς ή υποκειμενικούς όρους;  π.χ. αν δεν γνώριζε ότι το σήμα που κατέθεσε ως κοινοτικό ήταν ίδιο ή παρεμφερές ή πλήττει ημεδαπό σήμα, ούτε είχε κατά την κατάθεση ή την απόκτηση του σήματος σκοπό να παρεμποδίσει άλλον στην αγορά.

     Η απάντηση στα άνω ερωτήματα είναι σύνθετη. Απαιτείται σφαιρική αντιμετώπιση, που συνδυάζει/αξιολογεί αντικειμενικά και υποκειμενικά στοιχεία και τις ειδικές περιστάσεις υπό τις οποίες εξελίσσεται καθεμία περίπτωση

     Άλλα ερωτήματα είναι:

     Αν η κακόπιστη /καταχρηστική κατάθεση και απόκτηση του κοινοτικού σήματος λειτουργεί «αυτόματα» ή απαιτείται να προκληθεί ο παρεμποδιστικός ανταγωνισμός ή η πειρατεία σημάτων , και πότε και πώς συμβαίνει αυτό;

     Έχει σημασία αν τα εν λόγω σήματα – κοινοτικό και ημεδαπό - απευθύνονται στο ίδιο καταναλωτικό κοινό ή αν το αντικείμενο της δραστηριότητάς των σηματοδοτουμένων επιχειρήσεων  είναι ομοειδές;

     Τι ρόλο παίζει αν μπερδεύεται ο «μέσος» καταναλωτής της κατηγορίας των υπηρεσιών που απευθύνονται τα άνω σήματα ως προς την προέλευση των παρεχόμενων υπηρεσιών, αν δηλαδή πιστεύει ότι οι υπηρεσίες που προσφέρουν οι μεν προέρχονται από τους δε ή ότι όλοι αποτελούν μια ομάδα συνεργαζόμενων επιχειρηματιών;  

     Τα άνω ερωτήματα είναι σοβαρά και μάλιστα αν αναλογιστεί κανείς τον αγώνα προσέλκυσης πελατών που κάνει μία επιχείρηση , τα ποσά που δαπανά για να διαφημίσει τα προϊόντα και τις υπηρεσίες της τα οποία ο ανταγωνιστής επιδιώκει να καρπωθεί χωρίς κόστος αποκομίζοντας εύκολο και γρήγορο επιχειρηματικό κέρδος σε βάρος της πρώτης, εκμεταλλευόμενος τις θετικές παραστάσεις ποιότητας τον προερχόμενων από αυτήν υπηρεσιών.

    Το σίγουρο είναι ότι οι συνέπειες από την κακόπιστη κτήση ή και χρησιμοποίηση σήματος – κοινοτικού ή μη- και η άσκηση με αυτό αθέμιτου ανταγωνισμού στην αγορά είναι μια άκρως επικίνδυνη κίνηση που έχει σοβαρές επιπτώσεις στην επιχειρηματική δραστηριότητα και στην «τσέπη» των επιχειρήσεων, τις οποίες πρέπει να λάβουν σοβαρά υπ’ όψη τους πριν αποφασίσουν να διακινδυνέψουν.

    Τo γραφείο μας  Law-Nous, διαθέτει μακρά εμπειρία σε θέματα και ανταγωνισμού και μπορεί να προσφέρει τις αντίστοιχες υπηρεσίες του  σε κάθε ενδιαφερόμενο  που αντιμετωπίζει προβλήματα με την επιχειρηματικότητα του σε κάθε χρονικό σημείο της ασκήσεως της

    Τρόπος επικοινωνίας μαζί μας κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες  :

  1. Μέσωe-mail : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  2. Μέσω τηλεφώνου : 2103800306
  3. Μέσω fax : 2106427335
  4. Μέσω επιστολής στην διεύθυνση: Κυρίλλου Λουκάρεως 25-27         

                                                                   Αθήνα, Τ.Κ. 11475

                                                              

  Μαρία Ροκάνη

Δικηγόρος    παρ’ Αρείω Πάγω.