Η έννοια της μικρομεσαίας επιχείρησης, αν και οικονομικός θεσμός, μοιάζει πάρα πολύ με αυτή της οικογένειας, γιατί για να επιβιώσουν και να προοδεύσουν χρειάζονται και οι δύο ομόνοια, σύμπνοια και κατανόηση των αναγκών και επιθυμιών των μερών.

   Αντίθετα, αν μεταξύ τους υπάρχουν διχογνωμίες, διενέξεις και έριδες δυσχεραίνεται η λειτουργία τους και στο τέλος διαλύονται με σημαντικές έως και ανυπολόγιστες ζημίες.

   Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις που μπορεί να κάνουν και μεγάλους τζίρους, μπορούν και προσφέρουν εργασία σε πολλούς εργαζόμενους, έχουν έντονο το ανθρωποκεντρικό /οικογενειακό στοιχείο.

   Οι ιδιοκτήτες τους είναι συνήθως και οι διοικούντες, με αποτέλεσμα να μπλέκουν οι ατομικές με τις επιχειρηματικές ανάγκες, τα δικαιώματα και οι υποχρεώσεις του καθενός με τον άλλο, κάποιοι να λειτουργούν καταχρηστικά λόγω ηλικίας ή γιατί είναι οι ιδρυτές - ο πατέρας , ο θείος κλπ,  και οι άλλοι είναι νεαρότεροι, γιατί ο ένας ίσως υποτιμά τις ιδέες του άλλου, ή γιατί τα νεώτερα μέλη – παιδιά , ανίψια κλπ, θέλουν να φέρουν νεωτερισμούς στην επιχείρηση που δεν δέχονται οι παλαιότεροι, ή γιατί κάποιο μέλος πιστεύει ότι «ρίχνεται» οικονομικά από τα υπόλοιπα που είναι στο ταμείο και στην διοίκηση κ.ο.κ.

Οι παρεξηγήσεις, όταν δεν λύνονται μεγεθύνονται, λόγω και των στενών σχέσεων των μελών, γίνονται διενέξεις, έριδες και οδηγούνται σε αστυνομικά τμήματα, επιθεωρήσεις εργασίας. Έτσι

καταλήγουν σε ποινικά και αστικά δικαστήρια με πολύ μένος – η λογική « μπαίνει στην άκρη » με αποτέλεσμα η επιχείρηση να πλήττεται και τελικά να διαλύεται.

   Πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί τέτοιου είδους επιχείρηση – στην επαρχία – όπου εταιρεία 100 ετών και τριών γενιών αφού άντεξε σε πολέμους και σοβαρές κοινωνικές καταστάσεις, διαλύθηκε παταγωδώς γιατί κανείς από τα μέλη της δεν κατανοούσε την δυνατότητα να λύσουν διαλλακτικά τα προβλήματα των σχέσεων τους και είχαν μετατρέψει τα εταιρικά καταστήματα σε θέατρα πολέμου και ρινγκ πυγμαχίας.

   Η μικρομεσαία επιχείρηση, όπως και καμία επιχείρηση, δεν έχει την πολυτέλεια δαπανηρών και πολυετών δικαστικών διαδικασιών, που αν ξεκινήσουν, δύσκολα μαζεύονται, προκαλώντας αποξένωση τους συνέταιρους με τα πράγματα να γίνονται ολοένα και χειρότερα και με μόνη σίγουρη κατάληξη, ότι μέσα από αυτές η επιχείρηση θα βγει «λαβωμένη», αν όχι να κλείσει οριστικά.

   Έτσι η σημερινή νομοθεσία, προτείνει οι εταιρικές διαφορές να λύνονται με ΔΙΑΜΕΣΟΛΑΒΗΣΗ, ώστε και οι επιχειρήσεις να σωθούν αλλά και οι ανθρώπινες σχέσεις να συνεχίσουν να υφίστανται αρμονικές μεταξύ των μελών της εταιρείας,  αφού όλοι τους έχουν κοινά συμφέροντα.

  Η διαμεσολάβηση είναι γι’ αυτές:

  • Το σύγχρονο εργαλείο, που θα βοηθήσει τα μέρη που διαφωνούν, να έρθουν σε μια συμφωνία, με το να εμπιστευτούν ένα εκπαιδευμένο τρίτο πρόσωπο (τον Διαμεσολαβητή), και μέσω αυτού να διαπραγματευτούν καλόπιστα (έχοντας ως κοινό όφελος την ίδια τους την εταιρεία που θέλουν να κερδοφορεί), στα θέματα που διαφωνούν, μέσα από μια διαρθρωμένη διαδικασία, ώστε να φτάσουν σε μια κοινά αποδεκτή τελική συμφωνία
  • Ενέχει (όπως προκύπτει από την λογική για τα μέρη – μέλη της εταιρείας – να κρατήσουν την εταιρεία ζωντανή και δυνατή) την κοινή τους θέληση να επιλύσουν το πρόβλημα ή τα προβλήματα που υπάρχουν και να φτάσουν σε λύσεις (σε μια κοινή συμφωνία). 
  • Είναι μια διαδικασία εξαιρετικά πιο γρήγορη από κάθε άλλη υπάρχουσα νομική διαδικασία. 
  • Το κόστος της διαδικασίας αυτής είναι αισθητά χαμηλότερο από κάθε άλλη υπάρχουσα πολύ πιο κοστοβόρα νομική διαδικασία. 
  • Τα μέρη – μέλη της εταιρείας – συνοδεύονται από τους νομικούς (και όχι μόνο) συμβούλους τους, προκειμένου να εξασφαλίσουν την πλήρη νομική τους κάλυψη σε κάθε τους βήμα ή απόφαση που θέλουν να προχωρήσουν. 
  • Η διαδικασία είναι εμπιστευτική, και δεσμεύει ως προς αυτό όλα τα εμπλεκόμενα μέρη (μέλη εταιρείας, μετόχους, νομικούς και άλλους συμβούλους που μπορεί να εμπλακούν στην διαδικασία) 
  • Το πιο ισχυρό σημείο της αυτής της διαδικασίας είναι ότι τα εμπλεκόμενα μέρη δεν υποχρεούται να παραμείνουν μέχρι το τέλος της διαμεσολάβησης, αλλά αντίθετα μπορούν να αποχωρήσουν όποια στιγμή θέλουν και να ακολουθήσουν κάθε άλλη νομική, γι αυτούς διαδικασία, που επιθυμούν. 
  • Η τελική συμφωνία επιτυγχάνεται, μόνο αν όλα τα μέρη – μέλη της εταιρείας – συμφωνούν ως προς το τελικό κείμενο της συμφωνίας αυτής. 
  • Η τελική συμφωνία, αν το επιθυμούν τα μέρη, μπορεί να επικυρωθεί και από το δικαστήριο με πολύ σύντομες και απλές διαδικασίες προκειμένου να εξασφαλίσθουν τα μέρη – μέλη της εταιρείας – και με αυτόν τον τρόπο. 

Το γραφείο μας  Law-Nous, διαθέτει μακρά εμπειρία σε θέματα εταιρικού δικαίου, μπορεί να βοηθήσει αποτελεσματικά και σε μια τέτοια διαδικασία, ενώ παράλληλα συνεργάζεται με πλήρως καταρτισμένο, ικανό, ευέλικτο και έμπειρο διαμεσολαβητή που μπορεί να προσφέρει τις αντίστοιχες υπηρεσίες του  σε κάθε ενδιαφερόμενο.

 Τρόπος επικοινωνίας μαζί μας κατά τις εργάσιμες ημέρες και ώρες  :

  1. Μέσωe-mail : Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.
  2. Mέσω τηλεφώνου : 2103800306
  3. Μέσω επιστολής στην διεύθυνση: Κυρίλλου Λουκάρεως 25-27         

       Αθήνα, Τ.Κ. 11475

                                                                 

       Μαρία Ροκάνη

Δικηγόρος    παρ’ Αρείω Πάγω.